Verslaving en terugval: een terugvalpreventieplan gaat jou helpen

Iedereen die ooit met een verslaving kampte, is er bang voor: opnieuw verslaafd raken. Je wil je nooit meer voelen zoals toen. Hoe voorkom je dat? In dit blog vertellen we alles over verslaving en terugval. En hoe het maken van een terugvalpreventieplan jou gaat helpen.

Velen zullen dit herkennen: je hebt een ontzettend zware periode in je leven meegemaakt en dit gevoel wil je nooit meer. Dat kan een depressie, burn-out, verlies of verslaving zijn. Je bent blij dat je deze periode hebt afgesloten en je wil weer een normaal leven leiden. En juist omdat je dit nooit meer wil meemaken, ontstaat er angst voor een terugval. ‘Wat als het weer misgaat? Dan ben ik weer bij af’.

 

Wat is een terugval?

Een terugval na een verslaving kan op elk moment gebeuren, maar het eerste jaar is het risico het grootst. Vooral de eerste drie maanden zijn een grote uitdaging. Je lijf en hoofd moeten enorm wennen aan dit nieuwe leven zonder jouw verslaving. Maar wat is een terugval precies? Een terugval betekent dat je na een periode van stoppen toch weer start met gokken, gamen of ander verslavend gedrag.

 

Tips als je zin hebt om te gokken of gamen

Vooral die eerste maanden is het dus belangrijk om te leren omgaan met de enorme drive om te blijven gokken en gamen. Wat kun je doen? Je kunt praten met anderen, zoals een familielid, vriend(in) of behandelaar. Je kunt jezelf ook afleiden met een vervangende activiteit. Waar jij maar van ontspant: tuinieren, naar de film gaan, sporten, lezen, boodschappen doen of met vrienden afspreken.

Belangrijk is ook om op zulke momenten jezelf niet extra te verleiden door naar de plekken of mensen te gaan die het jou moeilijker maken. Houd een dagboek bij en schrijf elke dag op hoeveel zin je had om je verslaving op te pakken en wat je hebt gedaan om jezelf tegen te houden.

 

Signalen van een terugval na een verslaving

Achteraf zeggen mensen vaak dat er voor de terugval al signalen waren dat een terugval op de loer lag. Denk bijvoorbeeld aan:

 

  • Je anders gedragen

Je maakt vaker ruzie met anderen, je laat de nazorgbijeenkomsten versloffen, je gaat meer roken/eten, je kijkt steeds vaker op je telefoon of je zoekt steeds vaker die oude bekenden op met wie je vroeger gokte of gamede.

 

  • Andere houding

Het kan je niet meer zoveel schelen wat er met je gebeurt, je kijkt negatief tegen het leven aan, je denkt dat je het allemaal wel alleen kunt.

 

  • Verandering in denken

Denken dat je genezen bent omdat je al voor lange tijd niet aan je verslaving hebt toegegeven, jezelf willen belonen met een gokspelletjes of game omdat je al zo lang van je verslaving af bent, denken dat het geen kwaad kan om de ene verslaving te vervangen door een andere (die ik jouw ogen geen kwaad kan).

 

  • Gevoelens en stemming veranderen

Je chagrijnig, somber, heel boos of angstig voelen. Of je juist opeens extreem vrolijk en hyper voelen.

Valt het je op dat jijzelf of iemand in jouw omgeving zich opeens anders gedraagt of anders voelt, dan is het goed om hier alert op te zijn en eventueel actie te ondernemen.

 

Terugpreventieplan gokken

 

Terugvalpreventieplan gokken, gamen of andere verslaving

Om de kans op een terugval na verslaving een zo klein mogelijk te maken, is het opstellen van een terugvalpreventieplan een slimme zet. Dit is bij onze behandeling ‘Stoppen met gokken’ of stoppen met gamen’ een vast onderdeel. Op elk gebied in je leven maak je een deelplan en beschrijf je hoe je dat concreet gaat uitvoeren:

 

Aan je herstel blijven werken

Denk aan nazorgbijeenkomsten en eventueel aanvullende therapieën. Ook het betrekken van je naasten kan belangrijk zijn.

 

Lichamelijke gezondheid

Maak plannen om goed te eten, bewegen en ontspanning te vinden. Ga op tijd naar de huisarts, tandarts, specialist etc.

 

Geestelijke gezondheid

Net zo belangrijk is je geestelijke gezondheid om een terugval na verslaving te voorkomen. Wat helpt jou om geestelijk gezond te worden en blijven? Pak negatieve gedragspatronen aan en beloon jezelf voor het stoppen met gokken, gamen of een andere verslaving.

 

Vrije tijd

Onderneem nieuwe dingen waar je blij van wordt die niets te maken hebben met je verslaving. Dat kun je alleen doen of juist met anderen, net wat voor jou werkt.

 

Relaties

Omring jezelf met mensen die een positieve en steunende invloed op je hebben. Bied eventueel excuses aan aan de mensen die je schade hebt toegebracht. Neem afscheid van mensen die een bedreiging vormen voor jouw herstel. Hoe moeilijk ook.

 

Werk/opleiding

Wat voor soort werk opleiding past bij jouw mogelijkheden of interesses? Hoe ga je zorgen dat je dit voor elkaar krijgt? Kom je daar niet uit? Overweeg dan loopbaanbegeleiding.

 

Financiën

Heb je schulden opgelopen door je verslaving? Maak een plan om deze af te lossen. Het kan slim zijn om maandelijks je inkomsten en uitgaven bij te houden. Kom je er zelf niet uit? Bij Hervitas werken we met samen met deskundigen in de schuldsanering en omgaan met geld. Je hoeft het niet alleen te doen.

 

Extra tip naast het maken van een terugvalpreventieplan: zet namen en telefoonnummers in je mobiele telefoon van mensen die je kunt bellen als je het moeilijk hebt en bang bent dat je weer aan het gokken of gamen slaat.

 

Verslaving en terugval horen bij elkaar

Het belangrijkste: onthoud dat herstellen van een verslaving een proces is. Bij een verslaving kan terugval gebeuren. Fouten maken mag, dat is geen falen. Ga gewoon verder waar je gebleven was en zet door.

Waarom Hervitas

Wachttijd gemiddeld 1 week

Kleine groepen (max 5 personen)

Persoonlijke benadering

1 jaar nazorg

Vergoed uit basisverzekering

Vraag een intakegesprek aan

Wij reageren dezelfde dag nog, of uiterlijk de volgende morgen! Bij Hervitas schakelen we snel en kun je als cliënt direct met je verslaving aan de slag. We nemen dezelfde dag nog contact met je op of anders de volgende ochtend (afhankelijk van het tijdstip waarop je contact opneemt).










Hervitas Samen Sterk